Coaching op en naast de werkvloer is een proces van begeleiding en ondersteuning van individuen in een professionele omgeving, zowel binnen als buiten de directe werkcontext. Dit kan verschillende vormen aannemen, afhankelijk van de behoeften van de personen en de doelen van de organisatie.
Het is een methodiek die op alle werkvloeren kan worden toegepast.
Bij coaching naast de werkvloer gebruikt men verschillende methodieken om de medewerker inzichten te laten verwerven in zijn functioneren. Er wordt nadruk gelegd op het inzetten van competenties en talenten en het bespreekbaar maken van aandachtspunten. Zo realiseert men persoonlijke groei wat teamversterkend werkt.
Enkele voorbeelden van coaching naast de werkvloer:
Het coachen op de werkvloer gebeurt in alle discretie. De ene werkvloer is uiteraard toegankelijker dan de andere, maar met de nodige aanpassingen kan er in heel veel sectoren geobserveerd en meegedraaid worden. Hierdoor kan de coach de cultuur van de organisatie proeven en snel zicht krijgen op de takenpakketten en interactie tussen de collega’s en leidinggevenden. Belangrijk is dat de coach als objectieve observator drempels kan aanwijzen die mede verantwoordelijk zijn voor het niet lukken van bepaalde processen.
Enkele voorbeelden van coaching op de werkvloer: